spgruszow@wp.pl 14 642 39 39

Aktualności

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

26 lutego, 2023

A niechaj narodowie
wżdy postronni znają,
iż Polacy nie gęsi,
iż swój język mają.
Mikołaj Rej

Język ojczysty jest jednym z najważniejszych elementów kultury każdego narodu. Stanowi nie tylko narzędzie komunikacji, jest także nośnikiem historii i tradycji. Dla nas – Polaków – język ojczysty jest wartością niezwykle istotną. Nie zawsze przecież mogliśmy swobodnie się nim posługiwać. Nie ulega wątpliwości, że możliwość tę dali nam nasi przodkowie, którzy za wszelką cenę walczyli o polskość, a tym samym o język. Właśnie dlatego troska o poprawną polszczyznę jest obowiązkiem nas wszystkich.

Aby podkreślić jak ważnym aspektem życia jest język, 21 lutego w naszej szkole zorganizowaliśmy szereg aktywności wpisujących się w obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.

Od samego rana w holu szkoły uczniowie i pracownicy mogli spróbować swoich sił, mierząc się z niełatwymi łamaczami językowymi. Niejednokrotnie okazywało się, że wylosowane zdania pokonywały śmiałków, a aparat mowy płatał figle ?

Chcąc rozpowszechnić wśród dzieci i młodzieży poprawne zwroty i zapisy, przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego przygotowali kolorowe karteczki z wyrazami i wyrażeniami, które pozornie błahe, sprawiają kłopoty nawet najbardziej doświadczonym użytkownikom języka. Zdziwionych min nie brakowało. Okazało się bowiem, że to, co wydaje się oczywiste, może porządnie zaskoczyć ?

Musimy przyznać, że wielkim zainteresowaniem cieszyła się gra terenowa „Mam to na końcu języka”, w której (ku uciesze nauczycieli) wzięli udział nawet najmłodsi uczniowie. Zadanie polegało na odszukaniu na terenie szkoły karteczek z poleceniami, następnie wykonaniu ćwiczenia i wpisaniu w krzyżówkę hasła z odpowiedzią. Wszyscy, którzy uzupełnili kartę pracy odpowiednimi wyrazami, mogli odczytać zdanie podsumowujące grę – „Dbaj o język ojczysty”.

Wszyscy mamy świadomość tego, że język polski nie należy do najłatwiejszych. Okraszony jest wieloma wyjątkami, kłopotliwymi związkami frazeologicznymi i nietypowymi końcówkami, które sprawiają, że niemal na każdym kroku czyha „językowa pułapka”. W celu zminimalizowania tego rodzaju trudności, na ścianach szkolnych korytarzy pojawiły się chmurki z wyrazami i zwrotami, które mogą nastręczać problemów. Trzeba podkreślić, że cieszą one podwójnie – nie dość, że pięknie wyglądają, to jeszcze ułatwią wszystkim zapamiętywanie poprawnej pisowni nie najłatwiejszych słów.

Zwieńczeniem obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego był szkolny konkurs o tytuł Mistrza Języka Polskiego. Uczniowie klas IV-VIII podjęli wyzwanie i sprawdzili swoją wiedzę i sprawność językową, rozwiązując naprawdę wymagające zadania. Uczestnicy musieli wykazać się nie tylko znajomością zasad ortografii i interpunkcji. Test sprawdzał ich kompetencje w zakresie składni, fleksji, a także słownictwa i frazeologii. W celu zapewnienia optymalnych warunków, konkurs został podzielony na dwie kategorie wiekowe. Wyniki przedstawiają się następująco:

Kategoria klas IV-V
I miejsce – Jakub Szwiec (kl. V)
II miejsce ex aequo – Julia Taraska (kl. IV) i Daria Rzeźnik (kl. V)
III miejsce – Karol Urban (kl. V)

Kategoria klas VI-VIII
I miejsce – Zuzanna Musiał (kl. VIII)
II miejsce – Milena Musiał (kl. VI)
III miejsce ex aequo – Angelika Ruman (kl. VIII) i Jakub Szczebak (kl. VIII)

Wysiłki młodzieży zostały docenione i wszyscy, którzy zajęli wysoką lokatę, otrzymali z rąk pana dyrektora nagrody i pamiątkowe dyplomy.

Cieszymy się, że uczniowie z tak dużym zaangażowaniem zgłębiali tajniki polszczyzny. Uświadomienie sobie własnych potknięć jest pierwszym, olbrzymim krokiem do tego, aby jeszcze lepiej operować językiem polskim. Przecież to nasze słownictwo w dużej mierze wpływa na to jak postrzegają nas inni. Niech nienaganna polszczyzna będzie naszą wizytówką ?

Opracowała: p. Anna Więcek